2e reisdag terug + Theresienstadt - Reisverslag uit Litoměřice, Tsjechische Republiek van Dennis Knol - WaarBenJij.nu 2e reisdag terug + Theresienstadt - Reisverslag uit Litoměřice, Tsjechische Republiek van Dennis Knol - WaarBenJij.nu

2e reisdag terug + Theresienstadt

Door: Dennis Knol

Blijf op de hoogte en volg Dennis

16 Augustus 2016 | Tsjechische Republiek, Litoměřice

Over de 2e reisdag valt een stuk meer te vertellen.
We hebben er bewust voor gekozen om op deze dag een kleiner stukte rijden en een culturele uitstap te maken. Er is gekozen voor Theresienstadt. Een vesting waar in de 2e wereldoorlog o.a. een Duitse gevangenis was waar mensen hard aan het werk moesten.

Erg indrukwekkend om de verhalen van de gids te horen. Isoleercellen van max 3x3 meter waar 70 man in zat voor langere perioden. Isoleercellen waar je met 12 man in zat zonder verwarming en zonder ramen. De executieplaats waar ze met bosjes neergeschoten werden. De "Gate of death" waarvan elke gevangene wist dat hij daar niet levend weer doorheen zou komen. Barakken waar ze met 400 man op harde houten bedden lagen. Ongelofelijk.

Na het bezoek aan Theresienstadt zijn we naar ons hostel gegaan. Een iets onvriendelijke binnenkomst werd goedgemaakt door heerlijke bedden, schone en goede douches en een heel fijn terras. Het bier dat geschonken werd kwam uit ketels die binnen stonden te glimmen. Heerlijk! (En extra bijzonder voor een (speciaal)bierliefhebber als ik).
En dan heb ik nog niet eens vermeld dat het maar een euro kostte.

Vanmorgen zijn we om half 10 vertrokken uit het hotel vanwege een trage ( maar wel erg lekkere ) ontbijtservice.

Laatste reisdagje, vanavond zijn we terug in Nederland na een vermoeiende, indrukwekkende, inspirerende en onvergetelijke reis.
Tot vanavond!